По последни изследвания най-масовата болест в България е хипертонията – повишено артериално кръвно налягане (228 хил. регистрирани за 2016г.).
Въпреки това, има една голяма част от пациентите, които не знаят за заболяването си. Колко от диагностицираните слушат препоръките на лекарите и редовно приемат необходимите медикаменти?
В тази статия ще говорим за митове и факти, свързани с хипертонията.

Мит 1. Артериалната хипертония е заболяване на възрастните хора.

Артериалната хипертония все по-често се среща и в по-млада възраст. Днес има случаи, когато артериална хипертония развиват и хора, които са малко над 30 годишна възраст.
Кое е опасното? Ако хората започват да страдат от това заболяване на 30-35 години и не знаят в продължение на 15 години за това, и поради незнание не се лекуват, то на пенсионна възраст вероятността от инсулт или инфаркт е завишена. Понякога пациентите не доживяват пенсионна възраст.
За подобряване качеството на живот и предотвратяване на подобни тежки последствия е добре превенцията да се изтегли напред във времето, като се започне с измерване на кръвното налягане и редовно следене още на 25 годишна възраст. Най-малко веднъж на всеки шест месеца е добре да се прави пълен мониторинг на кръвното налягане. Това можете да извършвате и вкъщи като закупите апарат за измерване на кръвно налягане  и се научите да работите правилно с него.

Мит 2. Човек с високо кръвно налягане задължително има всички тези симптоми: зачервени очи, главоболие, световъртеж.

Пациентът може да страда от хипертония и не винаги да знае за това, дори може много дълги години да живее със завишени стойности на кръвно налягане. Такъв човек може дълго да остане с чувство за цветущо здраве и без разпознаваеми признаци - ето защо тази болест е толкова коварна. Нашето тяло свиква с високото кръвно налягане. Идва момент обаче, когато се появяват симптоми или обостряне на състоянието и тогава времето за овладяване на хипертонията е отдавна изтекло.
Ние трябва да се грижим за здраве си. Ако имате оплаквания като: главоболие, виене на свят, "звездички" или премрежване пред очите, чувство на пулсиране в главата, сърцебиене - най-добре е да се консултирате със специалист и да закупите апарат за измерване на кръвно налягане, за да започнете редовно да следите нивата му.

Мит 3. Това е моето нормално кръвно налягане (това е нормално за моята възраст).

Ако се чувствате добре, това не означава, че не сте хипертоник. Хипертонията се появява в повечето случаи напълно без симптоми. Ако чакате първо да се влоши здравословното ви състояние и едва след това да се започнете лечение, може да нямате време за започне на лечение.
Всички кардиоспециалисти знаят много добре, че ако кръвното налягане при човек е над ниво 140/90, това повишава риска от инфаркт на миокарда, инсулт и смърт в следствие на хипертонията.

Автоматичен апарат Dr.Frei M-500AМит 4. Хипертонията е наследствено заболяване. Моите родители страдат от хипертония, и аз също ще се разболея, без значение какъв начин на живот водя.

Това е погрешно схващане и няма нищо общо с реалността. Хипертонията е болест придобита най-често заради начина на живот. Малко генетични фактори определят предразположение и допринасят за развитието на болестта. Правилното хранене и активният начин на живот могат да предотвратят почвата на хипертония.

Мит 5. Когато налягането ми се нормализира, може да спра лекарствата.

Това е изключително опасно! Ако кръвното ви се е нормализирало след приема на медикаменти, веднага щом прекратите приема им, то може рязко да се покачи и това да ви убие. Сами ще предизвикате хипертонична криза. Винаги следвайте предписания от вашия лекар курс на лечение, като редовно вземате вашите таблетки и медикамети. Ако не се чувствате добре или смятате, че сте „оздравял“ консултирайте се с вашия лекат. Той ще прецени дали да намали дозата на предписаното лекарство, дали да промени курса на лечение с друг по-подходящ медикамент. За съжаление високото артериално кръвно налягане е доживотна болест и лечението и е до живот и ежедневно.

Видове апарати за измерване на кръвно налягане:

Автоматични апарати за горната част на ръката

Автоматично напомпват до необходимото ниво, имат уголемен маншет, функция за памет на до 90 направени измервания и отчитат ритъмни нарушения.

Автоматични апарати за областта на китката

Автоматично напомпват до необходимото ниво, имат функция за запаметяване на направените измервания, отчитат ритъмни нарушения и са изключително компактни и функционални.

Полуавтоматични апарати за измерване на кръвно

Пациентът сам напомпва до нужното ниво и апаратът извършва измерването, интуитивни за работа с ясно указани функции на диплея, работят на батери и/или с адаптер, на достъпна цена.

Механични апарати за кръвно налягане

Изискват предварителна подготовка и опит при боравене, достъпни като цена и с надеждно качество.